zimbabwe-chipangali-2019.reismee.nl

De eerste week zit erop en aankomst in Vic Falls

Op dinsdag 2 april begon de dag na het ontbijt met de Nursery, vieze voederbakken weghalen bij en schoon water geven aan diverse uilen, eendjes, schildpadjes, baby vervetaapje Finn en voor de twee kameleonen sprinkhanen vangen.

Alle vrijwilligers worden daarnaast ingedeeld in groepen waarmee je samen groepstaken doet. Ik zit in team 3 team Dutchies (met David en Sofie ook uit NL). Maar ons team was incompleet, want Sofie was op excursie naar de Victoria Falls. Sofie kwam dinsdagavond weer terug.

We hebben verder drie teamleiders: Kiki, Ryan en Mickayla Wilson, de kinderen van Nicky en Kevin Wilson die Chipangali runnen.

Onze teamleider van dinsdag, Kiki, had ons, David en mij,verzocht te helpen in de avery. De avery is een grote eendenkooi met allemaal verschillende watervogels: diverse eenden met kleintjes, Egyptische ganzen, pauwen met kleintjes, reigers, een flamingo en nog een hele mooie vogel (kraanvogel?). De klus was de vieze eendenvijver leegmaken...

David ging in de vieze vijver staan met Kiki onze teamleider en ik kwam met de kruiwagen om de troep naar de composthoop te brengen. Daar de hele dag mee bezig geweest met tussenpozen. Goede workout! De kruiwagens zijn best zwaar enik moest zorgen dat ik niets op de grond morste, wat toch wel gebeurde, want de paden zijn wat hobbelig en gebroken. Echt hard gewerkt. Heel moe. Gelukkig kwamen nog twee andere vrijwilligers helpen en was de klus die dag ook klaar. De vijver is nu weer schoon.

Zo hebben we dus elke werkdag (dinsdag tot en met zondagmiddag) de nursery en de groepstaken.

Zo had ik woensdag geholpen bij de antilopen met het fixen van een afscheiding van een hok om een nieuwe kudu te laten komen. Hij staat al ergens apart, in zijn eentje. En ook loopt vrouwtjes kudu Tammi alleen rond. Het mannetje Freddy komt er binnenkort bij. Tammi is heel lief. Maar ze weten niet hoe Tammi en Freddy op elkaar zullen reageren. Vandaar de afscheiding.

Donderdag hielp ik bij de Primates, het leegmaken van de vieze hokken en schone bladeren erin gooien en decoreren met boomtakken.

Vrijdag mocht ik helpen bij de Carnivoren, dat zijn de leeuwen enzo. Niet zo mijn ding, want ze snijden koeien en andere dieren in stukken. Ze houden rekening met dat ik vegetarisch ben en ik hoef daarom geen dieren open te snijden voor de leeuwen. Dus heb ik maar geholpen met het schoonspoelen van de troep. Gleed ik nog uit ook!!

Zaterdag heb ik geholpen in de Diana Center bij het schoonvegen van een duivenhok.

Zondag is altijd vrij rustig: nursery, babies en tot de lunch groepstaken. De groepstaken bestonden uit de waterbakken van de primaten schoonvegen en water verversen. Met Va, een van de personeelsleden. Nadat we de primaten hadden gedaan, wij team Dutch, gingen we nog naar vogelhokken om water te verversen, maar na de theepauze mochten we stoppen.

Elke dag hebben we ook van 15:00 tot 16:00 Finn time. Finn is een babyaapje, vervetaapje. Hij is heel speels, beetje ondeugend, echt heel grappig, maar kan je ook bijten als je hem niet geeft wat hij wil hebben. Hij stopt alles in zijn mondje. Ik word er heel vrolijk van altijd. Als hij in bad moet gaat Sofie hem in bad doen, helemaal inzepen met shampoo en hij vindt het vreselijk. We gingen dus zondag weer Finn in bad doen. Ik heb Sofie geholpen bij inzepen deze keer.

Overal waar je loopt zijn dieren, pauwen met jongen, Astrid de poes, de honden Luna, Ringo en de herdershond. Inmiddels hebben we ook een baby eendje in de cottage, omdat deze werd gepikt in de avery.

Inmiddels is er dus een week verstreken. WIFI werkt niet op Chipangali. Dus nu heb ik pas WIFI in de Victoria Falls, waar ik zojuist na een 7 uur lange busrit ben aangekomen in de Livingstone Lodge. Morgen ga ik naar Chobe National Park. Ik ben hier tot donderdag in de Victoria Falls. Daarna weer terug naar Chipangali. Ik heb een single room gekregen met tv, WIFI, airco, een douche en een tweepersoonsbed! Tot later!!!

Reacties

Reacties

Lies

Hoi mop,

Super leuk wat je meemaakt. En nu dus even vrij tot donderdag. Zal wel luxe zijn, paar dagen met alles erop en eraan. Geniet ervan, maar kan me voorstellen dat je ook wel weer terug wil naar de schattige dieren.
Niet al het werk zal altijd leuk zijn maar al dat kleine spul dat daar rondloopt is natuurlijk wel poeperig.

En je doet er iets heel goeds mee als vrijwillig medewerker. Het land lijkt me ongelooflijk mooi.

Kuskus Lies

Joke Groen

Met een gevulde koek en thee zit ik op jouw comfortabele bank je verslag te lezen.??Vanavond aangekomen,alles prima hier! Wat een taken doe jij zeg!Dat is wat anders dan de hele dag op kantoor....wel fijn dat je er nu even tussenuit kan ,Victoria Falls wow! Livingstone Lodge nog wel,hij was dé ontdekkingsreiziger bij uitstek...Chobe National Park,wild spotten? Wat zal je genieten,en rustig aan met dat uitglijden hoor?we willen je wel heel terug!En slaap maar lekker in je tweepersoonsbed,wat een luxe,mosquito-net? Ik hoop dat je nog foto’s kan maken? Geniet ze lieverd,je verdient ‘t!! Big hug from me,mama

Marloes Groen

Hey Lies en mama,

Het is echt super om na Chipangali nu in de Vic Falls te zijn. Ik ga zo uitzoeken waar ik nu precies zit, want ik heb de Falls zelf nog niet gespot.
Net terug uit Chobe National Park en het was mooier dan ik had verwacht. Een olifant zwom praktisch voor onze cruise langs. Heel mooi! Geen leeuwen en andere katten, maar wel diverse antilopen, giraffen, mongooses, ginnies, baboons, olifanten, nijlpaarden, bushpigs (Pumba), waterbuffels en vele vogelsoorten. Net terug ga om 19:00 eten met mijn metgezel uit Chipangali, Rachel. Tot nu toe ben ik nog niet alleen geweest mam!

Henny

Hé Marloes, heerlijk om ook andere plekken te bezoeken,t klinkt te gek! Naast al t schoonmaken ( zal ook wel "lekker" ruiken ) ook volop genieten van al t dierenspul en de kleintjes, so cute...veel plezier bij Victoria Falls!! Dikke knuffel xxx

Joke Groen

Hallo Marloes,
Klopt het dat er maar één foto van Victoria Falls is doorgekomen? Wel een hele mooie!!

Marloes Groen

Nee, ik ben net bezig met uploaden, duurt ff. Ik krijg niet alles erop, maar zal mijn best doen!

Marloes Groen

Ik heb net meer foto’s geüpload

anneke

Geweldige fotos lieverd.
Te gek om zo je vakantie te vieren.
Hopelijk komt deze mail aan.
Heb het al verschillende keren geprobeerd maar kwam terug.
Heel veel plezier nog.
Veel liefs Anneke

Marloes Groen

Hey Anneke,
Leuk dat je ook ‘meereist’! Dus ja, je mail is aangekomen. De WIFI (30 minuten gratis per dag) werkt weer op Chipangali.
Morgen gaan we naar park Matopo naar de Rhino, een dag met neushoorns die daar heel dichtbij komen! Spannend! Vandaag heeft het de hele dag tot in de avond geregend, tot voor het avondeten 18:30 (veganistische hartige taart). We hoefden alleen wat water te geven aan de carnivoren en schoonmaken en daarna mochten we vrij zijn en naar binnen. De stroom valt geregeld uit, dus dat werd woordpuzzels maken in het donker.
Tot later, liefs Marloes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!